In English
Hoppa till sidans innehåll

2. Genomföra


Så snart ni har en bra plan är det dags för genomförandet. Här handlar det om kontroll, testning och tillämpning.

Hur kan vi garantera hög kvalitet på tävlingen?

Nedan följer två bilder som beskriver skillnaden mellan en arrangör med självsäker och riskfylld attityd och en med högt kvalitetstänk och god framförhållning.

Egenskaper hos den första arrangören:

  • Vet redan hur man arrangerar en tävling, kan det mesta, tar uppdraget med en nypa salt och har ingen större motivation att analysera eller förbättra i efterhand.
  • Ju närmare tävlingen, desto mer tid läggs.
  • Om (=när) något oförutsett inträffar uppstår lätt tidbrist och många i organisationen har hög arbetsbelastning.
  • Det blir jobbigt och tråkigt att arrangera.

Egenskaper hos den andra arrangören:

  • Går in i uppgiften med stor respekt och ödmjukhet, tittar i god tid på föregående års tävling och ser om det finns delar att förbättra. Arbetet dokumenteras för att efteråt kunna utvärderas och utvecklas.
  • Mest tid läggs långt innan tävlingsdagen, med god planering och en tydlig uppdelning för vem som gör vad.
  • Om något oförutsett inträffar finns en backup-plan och framförallt, det finns tid och resurser att lösa problemen.
  • Det blir roligt att arrangera en orienteringstävling!

Klicka på bilderna för full storlek!

kvalitetsproblem_small

kvalitetssakring_small

 

Den digitala arrangörshandboken - din guide genom tävlingen

Oavsett om du är tävlingsledare eller ansvarig för en mindre del i arrangemanget kan du alltid hitta den del i arrangörshandboken som hjälper och guidar dig. Den digitala arrangörshandboken består av ett antal Värt att veta-dokument. Du kan välja att läsa det dokument som berör dig som en ren guide, men för ett bättre resultat ser vi gärna att du skapar en lärgrupp och följer den tillhörande lärgruppsplan som är framtagen till varje Värt att veta-dokument.

- Ta mig till Digitala arrangörshandboken

 

[ BILD: DIGITALA ARRANGÖRSHANDBOKEN ]

 

Ta hjälp av arrangörscoacherna, SOFTs samordnare

Med ambitionen att ha världens bästa orienteringsarrangemang arbetar Svenska Orienteringsförbundet med arrangörscoacher för våra tävlingar inom nivå 1 och 2. Arrangörscoachen är den från SOFT som i första hand ansvarar för kontakten med kontrollanter och arrangör.

Coachen har två huvuduppgifter:

1. Att säkerställa så att kvalitetssäkringen av tävlingen fungerar enligt avtal

2. Att utveckla tävlingen från år till år

Cirka 25 coacher finns representerade och var och en ansvarar för antingen ett årligen återkommande arrangemang såsom SM långdistans, SM medel, Tiomila eller 25manna eller t ex för en eller flera deltävlingar i Silva League. Coachen ersätter inte vårt kontrollantsystem för kvalitetssäkring, utan tvärtom, säkerställer att det fungerar. Den största skillnaden mellan coach och kontrollant är att coachen verkar över flera år för att kunna utveckla arrangemanget varje år.

- Jag vill veta mer om arrangörscoacherna

Ta hjälp av distriktens tävlingsansvariga och kontrollanter

I varje distrikt finns tävlingsansvariga som arbetar med arrangemangsfrågor och mycket kring det administrativa runt tävlingar, tävlingsprogram, arrangemangsutbildning mm i ert distrikt. Ta kontakt med er tävlingsansvarig om du har arrangemangstekniska frågor kring framförallt Nivå 3-5-tävlingar (nationella tävlingar, distriktstävlingar samt närtävlingar).

- Ta mig till kontaktsidan för distriktens tävlingsansvariga

För varje tävling utser också distrikten en tävlingskontrollant, en bankontrollant samt en kartkontrollant. Dessa står för kvalitetssäkringen av tävlingen (ska inte blandas ihop med coacherna som verkar vid våra profil- och värdetävlingar och som säkerställer att kvalitetssäkringen vid dessa fungerar). För mer information om kontrollanternas arbetsbeskrivning, se tävlingsreglerna.

När väl tävlingen är igång

Inför själva tävlingsdagen kan det vara bra att ställa sig följande frågor.

- Vilka funktioner är viktigast att de verkligen fungerar på tävlingsdagen?

- Vilka backupfunktioner har vi, både personalmässigt och arrangörstekniskt?

- Hur bemöter vi deltagarna som har frågor?

- Hur agerar vi när det oförutsedda inträffar?

- För att få feedback inför vårt nästkommande arrangemang, ska vi gå ut med en enkät till deltagarna under tävlingen?

Uppdaterad: 2016-06-07 16:56
Huvudsponsor
TeamSportia_2radig_CMYK
Partners
Annonser
Ut i det fria

Postadress:
Svenska Orienteringsförbundet
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Kontakt:
Tel: 010-4765360
E-post: This is a mailto link