In English

GM 2013

GM - reseberättelse

Publicerad 2013-09-11, Skriven av Robert Jerkstrand 2013-09-11 kl.22.54

Här kommer en reseberättelse från Götalandsmästerskapet som gick på Gotland i mitten av augusti. Den är skriven av Anders och Susanne som är ledare i ungdomsgruppen.

Götalandsmästerskapet 2013 – Fårö – Gotland

Några veckor har förflutit sedan många Göteborgare hoppade på bussen för att åka till Fårö på Gotland. Målet för resan var Götalandsmästerskapet 2013. Med facit i hand så kan vi ledare bara säga att det var en fantastisk resa med underbart väder, härliga ungdomar, en toppenchaufför på vår buss, härlig terräng (läs ”platt”) och ett schysst boende – förutom vattnet skriker förmodligen alla ungdomarna och en del av ledarna när de läser detta :-)

Men, vi ska inte gå händelserna i förväg utan vi ska försöka beskriva resan så som vi, Anders och Susanne, upplevde den.

Dag 1 – Onsdag den 14 augusti
Tidig start (jobbigt!!) då vi skulle samlas vid Lisebergs södra parkering kl. 05.15. Vi hade uppmanat alla att vara i tid och ALLA VAR där i tid! Bussen kunde till och med åka från Göteborg några minuter före utsatt avresetid. Även om det var tidig morgon så hade många svårt för att sova utan det småpratades hela resan till Oskarshamn. Utan några större hinder kom vi fram till Oskarshamn och kunde kliva på färjan över till Visby. Det är ungefär här som SOLEN började skina och värma oss. Vi tror inte att det var någon som blev sjösjuk på överfarten…

Framme i Visby klev vi på bussen igen och åkte raka vägen till Fårö kursgård som var vår bas under vår vistelse på Gotland. Vi fick inkvartera oss ganska omgående (några fick vänta då städpersonalen inte hade hunnit städa klart ännu) och det kändes skönt att kunna sträcka på benen efter den långa resedagen.

Efter middagen började spontanlekarna komma igång – pantgömme och andra goa lekar som vi inte kommer ihåg namnen på, och det var helt underbart att se alla glada ansikten som sprang omkring.

Ett par timmar efter middagen så var det dags för resans första träningspass, en lättare joggingtur. Det här med lättare joggingtur tåls att diskuteras då några drog till med dryga milen, medan andra nöjde sig med ca 5-6 km och bad i havet i den vackra solnedgången.

Efter en kvällsfika och information om dag 2 så var det dags att säga god natt.

Dag 2 – Torsdag den 15 augusti
Frukosten serverades kl 08.00 och den smakade riktigt bra efter en god natts sömn. Efter frukosten så körde Buss-Lasse oss till vårt första träningspass i den Gotländska terrängen. Solen sken från en klarblå himmel och alla var vid gott humör. Efter en kort beskrivning av syftet med dagens träning så släppte vi iväg ungdomarna lite pö om pö. Tanken var att de skulle utforska terrängen enskilt, se hur den såg ut, känna på ekvidistansen och fundera på bra strategier för att kunna ta sig fram på ett så säkert och snabbt sätt. Då vädrets makter var med oss så var sandstranden vid Sudersand ett självklart val – helt fantastiskt att bada i havet efter ett gott träningspass.

Efter lunchen, som vi åt på Fårö kursgård, körde vår bästa busschaufför ned oss till Visby, det var nämligen dags att vara turist! Det fanns ett val att enbart stanna i Visby eller att först åka till Lummelundagrottorna. Majoriteten valde att enbart göra Visby osäkert, men ett 20-tal valde att följa med till grottorna. Vid grottorna så blev det en guidad tur inne i de kalla gångarna och en ung guide berättade om stalagmiterna och andra droppstensformationer. Ungdomarna som var med där lyssnade artigt och ställde en hel del frågor – ett mycket uppskattat inslag i resan. Efter grottguidningen och filmvisningen så åkte vi tillbaka till Visby för att möta upp resten av gänget och äta mat och glass.

De ungdomar som valde att stanna i Visby under hela eftermiddagen sprang från bussen ned till hamnen och den berömda glassbaren med 180 (?) olika glassorter – snacka om beslutsångerst!!! De traskade sedan runt och utforskade staden och dess mysiga kvarter. Några gjorde stan på ca 1h, andra tog lite längre tid på sig.

Framåt kvällen, vid ca 20-tiden, åkte bussen tillbaka till Fårö. Ett litet stopp på vägen tillbaka blev det för att bunkra upp med vatten då vattnet på vårt boende inte smakade så bra tyckte de flesta. En förklaring krävs här - vattnet i kranarna på kursgården var bräckt vatten!

Efter en kvällsfikastund så var det återigen dags att säga god natt!

Dag 3 – Fredag 16 augusti
Solen väckte oss återigen och efter frukosten åkte vi tillbaka ut i skogen för att återigen traska runt i den speciella terrängen på Fårö. Kartpromenad var på schemat och fokus var att alla skulle kolla upp de saker som de missade att kika på under torsdagens träning, allt för att förbereda oss inför lördagens och söndagens tävlingar.

Självklart blev det sol och bad efter träningen, dock så försvann solen bakom några moln under ca 30 minuter men det var fortfarande mycket fint att ligga ned i den mjuka härliga sanden och ta det lite lugnt.

På eftermiddagen så åkte vi ned till Fårösund för att springa en testsprinttävling. Många sprang tävlingen och tyckte att det var skoj. Efter tävlingen så åkte vi till den Blå Lagunen och badade. Blå lagunen är en insjö som bildats i ett nedlagt kalkstensbrott och då det inte finns något organiskt material blir vattnet alldeles klarblått, med 6 meters klippor att hoppa från ficka vi alla en riktigt go badstund.

GM

Dag 4 – Lördag 17 augusti
Äntligen dags för den första officiella GM-tävlingensdagen! Taggade till max med ”krigsmålningen” på, tågade Göteborgs ungdomar och ledare in på Arenan under sång, trumspel och vuvuzelaljud – snacka om entré! Vi måste ha skrämt slag på alla, ha ha!

Alla organiserade sig med SI-pinne, skor, tejpning och definitionshållare. Känslan över att äntligen få springa tävling hade infunnit sig.

Vi ledare passade på att springa en öppen bana för att också få känna på terrängen. En liten beskrivning av terrängen kommer härmed: Platt, tallskog, höga bräken, snabbsprunget på somliga ställen, andra ställen lite tyngre…var börjar höjden och var slutar den, lite halvklurigt med 2,5 ekvidistans – KUL!!

Många ungdomar var nöjda med sina insatser, några var mindre nöjda men överlag så såg vi glada miner. Tre placeringar bland de fem första fick vi genom Mattis Hallberg (4:a i H16), Elvira Sellgren (5:a i D15) och Alva Sellgren (4:a i D14). De fick senare under kvällen visa upp våra vackra GOF-flaggor inför den jublande publiken när de fick gå upp och hämta sitt pris. Många gjorde mycket stabila insatser men då vi är så många väljer vi att inte nämna några fler vid namn, dock så är vi ledare mycket stolta över våra duktiga ungdomar.

Efter tävlingen så passade vi på att maxa vår vistelse på den vackra ön genom att åka till ett raukområde och kolla in alla vackra raukar. Det är verkligen en speciell känsla över att andra runt bland alla stenformationer och känna vinden svepa över och runt oss och raukarna. Solen värmde givetvis fortfarande på. Ungdomarna var högt och lågt.

Snabbt tillbaka till kursgården - dags för middag. Sedan snabbt vidare ner till Fårösund - prisutdelning. Tillbaka till kursgården - god natt!!

Dag 5 - Söndag 18 augusti
Idag fick vi gå upp lite tidigare än vanligt då frukosten serverades en halvtimme tidigare än föregående dagar. Inte bara att vi skulle äta frukost tidigare, vi var dessutom tvungna att packa alla våra väskor och städa våra rum. Vi ledare är så imponerade av ALLA våra fantastiska ungdomar som fixar allt och dessutom är klara för avfärd när det är dags att åka.

Stafettkänslan drar över oss ju närmare Arenan vi kommer, hur ska det gå? Skrattet blandas med allvaret. Uppvärmning. Musik. Stämning. Nummerlappar. Säkerhetsnålar. Startfållan. Uppställning vid kartorna. PANG – starten går!

Vid första växlingen stormar Otto in och växlar som tredje man på sin sträcka, Johan Lamm kommer in straxt därefter och växlar som 9:a. I lag 1 springer Klara Djerf in strax före Elvira och Moa – vi är verkligen med i toppen! Våra ungdomar springer in och växlar, vi kan även se alla vid varvningskontrollen. Spänningen är verkligen på topp. Ingen vet hur det kommer att sluta idag. I GOF:s första lag springer Alva och Jonatan WK ut och gör riktigt fina insatser. De växlar i sin tur över till Kerstin som gör ett bra lopp där hon plockar några placeringar för att kunna släppa ut Mattis som 3:a på sista sträckan. Med många av Sveriges bästa H16 löpare på sista sträckan gör Mattis en mycket stark löpning och vårt första lag slutar på en fin 6:e plats. Övriga placeringar för våra lag blev 13:e, 25:a, 27:a, 33:a, 34:a och 39:a av 41 godkända lag. En klart godkänd insats av Göteborgs ungdomar!

Efter prisutdelningen så packade vi oss snabbt in i bussen och for i ilfart ned till Visby – vi ville ju hinna äta glass i den berömda glassbaren innan vi skulle åka med färjan över till fastlandet. Resten av resan gick bra och efter ett litet stopp i Landvetter för att släppa av några av ungdomarna och ledarna så var vi framme i Göteborg igen, mycket trötta men belåtna med denna lyckade tävlingsresa till Gotland och Fårö.

Så, med en avslutande mening så vill vi ledare tacka alla goa ungdomar och vår fantastiske busschaufför Lasse för härliga och inspirerande dagar på Gotland.

Hälsningar till er alla från oss alla!

Anders Lamm och Susanne Cox

Uppdaterad: 05 DEC 2014 16:23
Skribent: Bertil Åkesson
Epost: This is a mailto link

Hittaorientering

416 55 Göteborg

Kontakt:
Tel: 031256020
E-post: This is a mailto link