In English
Hoppa till sidans innehåll

SOFT moderniserar digitala plattformar

2017-01-13 12:16
Svenska Orienteringsförbundet fortsätter sin satsning på webben. Här kan du läsa en sammanfattning av vad som händer i våra digitala miljöer den närmsta tiden.
  • Uppdaterad: 2017-01-13 13:22

Svensk orientering har ett antal viktiga plattformar på nätet. Förbundssidan svenskorientering.se, orientering.se som är skräddarsydd för utövaren och Eventor är tre viktiga hörnstenar.

Under det kommande halvåret genomförs en modernisering av Eventor, allt för att kunna möta användarnas krav. Redan nästa vecka kommer en teknisk uppgradering att göras och i samband med detta tas hela Eventor ur bruk under fyra timmar, 19.00-23.00 den 16 januari.

Det mesta av utvecklingen i den här första uppgraderingen kommer inte att märkas utåt, men viktiga förändringar sker "under huven".

En skillnad kommer Eventor-besökaren dock att se direkt:

- Vi har inlett ett samarbete med Leeads, ett företag specialiserat på onlineannonsering. Flera stora idrottsförbund har redan ett liknande samarbete och vi som har en relativt stor trafik på våra sajter har all anledning att ta det här steget. Det vore dumt att säga nej till pengar som vi kan använda till att utveckla svensk orientering, säger Susanne Söderholm, förbundschef.

De tävlingsannonser och andra branschspecifika annonser som hittills funnits på Eventor kommer att finnas kvar, vid sidan av de annonser som Leeads säljer in.

- Vår ambition är att göra det här med takt och ton. Det får inte bli så att de nya annonserna stör användningen och vi kommer självfallet att vara väldigt lyhörda i den här processen, försäkrar Söderholm.

Gällande moderniseringen av Eventor tas nästa steg till sommaren. Då kommer sajten bland annat att förberedas för en mobilanpassning, som ska implementeras så snart som möjligt.

Utveckling av orientering.se

Orientering.se som sjösattes under fjolåret kommer också att utvecklas under 2017.

- Under våren ska Naturpasset, Motionsorientering och hittaut flytta in på den nya sajten. Huvudsyftet är att skapa ökad aktivitet genom att få allt samlat på ett ställe men också att förenkla för arrangörer och utövare, säger Tomas Stenström som leder projektet.

Orientering.se kommer även att få en nyhetsfunktion som samlar egna nyheter för utövaren, nyheter från Naturpasset, Motionsorientering och hittaut samt nyheter från Svensk Orientering, Skogssport, löparbloggar och andra relevanta orienteringssidor.

- Det känns kanon att vi kan fortsätta utveckla sajten enligt den plan vi satte upp från start. Under 2017 ska orientering.se verkligen ta steget från informationssida till att vara ett nav för orientering för utövaren och en utgångspunkt för aktivitet, fortsätter Stenström.

Mer information till arrangörer av Naturpasset och Motionsorientering kommer inom den närmsta månaden.

Skribent: Mathias Karlsson
Huvudsponsor
TeamSportia_2radig_CMYK
Partners
Annonser
Företag

Postadress:
Svenska Orienteringsförbundet
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Kontakt:
Tel: 010-4765360
E-post: This is a mailto link