In English
Hoppa till sidans innehåll

Handledning


Handledning filmer för lärare 

Svenska Orienteringsförbundet (SOFT) erbjuder idrottslärare ett kvalitativt digitalt material som kan användas enligt metodiken Flipped Classroom. Det innebär att eleven får i uppgift att titta på en eller flera filmer innan lektionen för att sedan diskutera filmen/filmerna under lektionen. Alternativt kan filmerna både ses och diskuteras under lektionen. Filmerna innehåller en kort introduktion till olika delar i kartförståelse. Detta kan ge ett ännu större utrymme att skapa positiva upplevelser av friluftsliv och möjlighet att väcka intresse för fysisk aktivitet i naturen.

Nu finns även filmer på Engelska och Spanska, du hittar direktlänkar längst ner. 

Film 1 – Att orientera - Kartan
I film 1 presenteras olika miljöer där en karta kan vara ett bra verktyg, så som stad, skog, i fjällen och på vattnet. Det förklaras hur en karta ser ut, kartskalan fungerar och hur en karta används.

Diskussion film 1
- I vilka situationer är det bra att kunna orientera? (tunnelbana, sjökort osv.)

Exempel på lektion
Rita egna kartor av miniatyrmiljöer eller den lokal ni vistas i. Bygg ett fjäll-, skogs- eller stadslandskap av lego. Bygg i en sandlåda på skolgården eller i kartonger.

Film 2 – Att orientera – Planera din väg
I film 2 vistas två personer i en park och därifrån bestämmer de sig att ta sig till tivolit. För att kunna bedöma  och planera vägen utifrån kartan är det viktigt att veta var man är och vart man ska. Filmer visar olika alternativa vägar som leder fram till målet samt vad man bör ta hänsyn till när man ska välja väg, till exempel vilka ställen som kan vara farliga att passera.

Diskussion film 2
- Vilka stora tydliga saker är lämpliga att använda för att bestämma sin position i skogsmiljö respektive på fjäll? (stigar, vägar, höjder, stenar, hus med mera)

- Vilka hjälpmedel kan vara bra att ha i olika miljöer? (Kompass i skog, på fjället och på havet. Telefon med GPS i stadsmiljö.)

Exempel på lektion
Lärare ger eleverna i uppgift att ringa in x antal platser på en karta som ska besökas under en stadsvandring.

- Vilken väg tar du dig mellan de olika platserna?

Film 3 – Att orientera – Orientera dig fram
Nu är det dags för figurerna att förflytta sig, från startplats (där de är) till mål (dit de ska). Figurerna går igenom hur kartan passas och lämpligen viks. Sedan börjar figurerna gå och följer då tydliga riktmärken för att se att de går rätt.

Diskussion film 3
- Vad ska du tänka på när du passar kartan? (Om du har tagit tumgreppet så vrider du dig tills du står i den riktning så att du ser det du ska gå mot enligt din plan. Om du har passat kartan innan du fattat tumgreppet så förflyttar dig runt kartan som ligger still tills du står så att du ser det du ska gå mot enligt din plan.)

- Vad ska du titta efter när du orienterar dig till ditt mål? (stora tydliga saker som finns med på kartan)

Exempel på lektion
Använd de ritade kartorna som skapas efter film 1 och träna på att passa kartan, antingen i klassrummet eller på skolgården.

Här finns handledningen som utskrivningsbar PDF.

 

Engelska filmer - English films

Spanska filmer - Peliculas españolas

Orienteering introduction - Trailer

Introducción de orientación parte uno - El mapa

Introducción a la orientación parte dos - Planificación de su ruta

Introducción de orientación parte tres - Encontrar su camino

Uppdaterad: 23 APR 2018 12:48 Skribent: Moa Olsson
Epost: This is a mailto link
Till svenskorientering.se
Partners
 Våra partners
Länkar
 

Ut i det fria

Postadress:
Svenska Orienteringsförbundet
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Kontakt:
Tel: 0104765360
E-post: This is a mailto link

Annons