In English
Hoppa till sidans innehåll

Motionera i coronatider!

03 MAJ 2020 15:20
  • Uppdaterad: 03 MAJ 2020 15:20

Ja, coronaviruset i sig är ingen nyhet längre. Folkhälsomyndighetens rekommendationer är förmodligen också välbekanta vid det här laget. Vårens orienteringsarrangemang kommer inte att se ut som tidigare vårar. Det finns ändå goda möjligheter att motionera här i distriktet. I Gävle och Sandviken finns HittaUt under perioden maj - september. Följ länkarna och läs mer! De traditionella motionsserierna kommer också att genomföras, fast i år dock utan tidtagning för att begränsa smittorisken. Med risk för att bli tjatig kommer här folkhälsomyndighetens generella råd gällande träning än en gång:

  • Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i aktiviteter alls, utan stanna hemma till och med två dagar efter tillfrisknande. Insjuknar man under idrottsaktivitet ska man gå hem direkt.
  • Personer över 70 år bör undvika offentliga miljöer och minska sociala kontakter och ska därför inte delta i gruppaktiviteter inomhus.
  • Minska moment med närkontakt, gör andra övningar istället.
  • Uppmana till att om möjligt byta om hemma före och efter aktiviteter.
  • Dela inte vattenflaskor, munskydd och liknande som kan överföra saliv.
  • Se till att det finns möjlighet att torka av utrustning som används av flera, exempelvis gymutrustning, efter varje persons användning.
  • Se till att det finns möjlighet till handtvätt eller handsprit och uppmana till god handhygien.

Här kommer också några allvarsord som jag fått från Ockelbo OK:

  • Håll avstånd till dina klubbkamrater och andra. 2 meter är en bra rekommendation.
  • Stanna inte kvar efter träning och snacka. Åk hem direkt.
  • Överväg noga om du skall åka till träningen om du är 70+.  Du är i en riskgrupp oavsett om du känner dig frisk och kry. Det är ÅLDERN som sätter ner ditt immunförsvar redan från 63 års ålder. Du kanske tänker att det inte kan gälla mig…. Men tänk efter om du vill vara den som upphåller en intensivvårdsplats för någon yngre, bara för att jag måste få ut och träna. 

Vid arrangemang med tidtagning

  • Startpersonalen kan gärna lägga upp aktuell karta över kanten på kartlådan, så behöver inte alla ner och gräva i lådan och därmed minskas överföringsrisken.
  • Gör ordentlig minut-avspärrning vid startplatsen så att man inte står och flåsar varandra i nacken.
  • Använd inte lösa kontrollbeskrivningar. Lösa kontrollbeskrivningar innebär att man ökar överföringsrisken när man skall plocka en lapp.
  • Är du 70+? Välj då att springa på banorna senare i veckan, när du är själv, för att hindra att du blir smittad.
  • Lägg upp banorna på livelox men med fördröjning för att kunna kolla på några dagar.

Hoppas vi ses snart, på lämpligt avstånd, i en skog nära dig!
Lars-Ove Skogh, tävlingsansvarig i GOF

Skribent: Lars-Ove Skogh
Epost: This is a mailto link
Partners
 Våra partners
Länkar
Ut i det fria
full koll

Postadress:
Gästriklands Orienteringsförbund
Styrmansgatan 14, Styrmansgatan 14
802 84 Gävle

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

Manage Preferences

Annons