In English
Hoppa till sidans innehåll

Kommunikation


För att verkligen göra skillnad och nå ut med föreningens verksamhet till fler, och för den delen även lyckas med kommunikation och information internt är det av stor vikt att arbeta med de här frågeställningarna.

Under utbildningshelgen erbjuds tre olika utbildningar med inrikning på information, kommunikation, marknadsförning och hantering av press och media.

Den första är ett praktiskt pass kring hanteringen av  marknadsföringskanaler och information i praktiken, den andra ger en bra inblick i hur vi kan nå ut bättre genom media och pressen och den tredje ger deltagarna kunskaper i hur man i föreningen kan bedriva ett framgångsrikt sponsorarbete.

Utbud Tema kommunikation

Lördag 1 februari
13.00 - 17.00 
Information och kommunikation i praktiken

Söndag 2 februari
09.00 - 12.30
Att nå ut genom press och media

13.00 - 16.30
Framgångsrikt sponsorarbete

Till anmälan

Kursbeskrivningar

Information och kommunikation i praktiken
Hur använder föreningen epost, hemsida, bloggar, facebook och andra sociala medier? Vad är för fördelar och nackdelar med de olika kommunikationsvägarna och hur fungerar de egentligen. Den här utbildningen ger deltagarna en överblick över kommunikation på webben samt mycket matnyttiga tips och råd för hur föreningen kan nyttja de olika möjligheterna. En del av utbildningen tillägnas också åt att praktiskt gå igenom grundläggande funktionalitet rörande webkommunikation (dock ej IdrottOnline där det finns andra kurser att gå under helgen)
Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs 

Utbildare: John Kumlin och Benjamin Edlund från Mebia

Att nå ut genom press & media
Utbildningen ger konkreta tips och idéer om hur föreningen kan arbeta med lokalpress och övrig lokal media. Deltagarna får inblick i vad som ges nyhetsvärde och hur man själva kan leverera texter och bilder till lokalpress och hur det materialet då bör se ut. Samt när och hur man skriver pressmeddelanden.

Inga förkunskaper krävs.

Utbildare: Mathias Karlsson, kommunikationsansvarig på Svenska Orienteringsförbundet.

Framgångsrikt sponsorarbete
Att effektivt och framgångsrikt arbeta med sponsorer kan stärka föreningens ekonomi både på kort och lång sikt. Under den här utbildningen tar vi fram värden och koncept för hur du och din förening kan få till ett framgångsrikt sponsorarbete. Vad kan vi erbjuda? Vad ger det sponsrerna? Vilka kan vi ska vi berarbeta? ...och hur går vi tillväga? Målsättningen är att deltagarna kan kliva ut med ett klart upplägg för den egna föreningen och påbörja det framgångrika sponsorarbetet.

Inga förkunskaper krävs.

Utbildare Jan-Eric Österström, marknadschef på Svenska Orienteringsförbundet.

 

Uppdaterad: 27 JAN 2014 11:26 Skribent: Magnus Sundmark

Kontaktinfo:

Bohuslän-Dals OF
This is a mailto link
svenskorientering.se/bohuslandal
Tfn.  0520-656190

Göteborgs OF
This is a mailto link
svenskorientering.se/goteborg
Tfn. 031-256020

Västergötlands OF
This is a mailto link
svenskorientering.se/vastergotland
Tfn. 0725-447736

Annonsyta

Postadress:
Västergötlands Orienteringsförbund
Box 418
541 28 Skövde

Besöksadress:
Gustav Adolfs gata 49
541 45 Skövde

Kontakt:
Tel: 0725447736
E-post: This is a mailto link

Annonseringsyta: