In English
Hoppa till sidans innehåll

Marknadsföra


Inledning
För att få in anmälningar till er orienteringskurs behöver informationen om vad ni erbjuder, nå de tilltänkta deltagarna. Det här går att göra på många olika sätt och med många olika metoder och verktyg.

För att göra det enkelt för er att sprida information finns det här nedan mallar färdiga för er att använda. Där finns också färdiga webbpluggar och banners för nyttjande digitalt.
Därefter följer en del tips om hur man kan tänka kring marknadsföring, samt slutligen en del alternativa metoder för de som vill göra extra insatser för att rekrytera fler. 

Radbrytare ST-Str-K.pngMallar trycksaker

Exempel Affisch mini.png Exempel flyer mini.png Exempel inbjudan mini.png
Mall - Affisch
(redigerbar, word, A3/A4)
färdigt exempel (ovan)
Mall - Flyer 
(redigerbar, word, A5),
färdigt exempel (ovan)
Mall - Infoblad/inbjudan
(redigerbar, word, A4)
färdigt exempel (ovan)


Digitalt material för webb

Orienteringskurs_Hero-banner webb mini.png Webbanner stor
(ej redigerbar jpg)
Orienteringskurs_Hero-banner_MaSu Webb mini.png Webbanner liten
(ej redigerbar jpg)
Orienteringskurs_Hero-banner_Insta mini.png Fyrkantsplugg för Instagram
(ej redigerbar jpg)
Orienteringskurs_Hero-banner_InstaStorie webb mini.png 9:16 format för Instagram - Instastories
(ej redigerbar jpg)

Radbrytare K-Str-K.pngTips om hur man kan göra

1. Föreningens egna kanaler
Först och främst behöver informationen om er orienteringskurs läggas upp på den egna hemsidan eller annan central plats där föreningens medlemmar delar information. Den här platsen används sedan för att peka annan marknadsföring till, "Läs mer på...". Därför är det också viktigt att informationen om er orienteringskurs får en central och tydlig placering och/eller egen adress, t ex www.okbranten.se/orienteringskurs
Ombesörj även affischering i och i anslutning till er föreningslokal/klubbstuga.
Till detta kan ni med fördel använda ovanstående affisch, webbanners och infoblad/inbjudan. Kika gärna på respektive exempel för hur informationen kan presenteras. 

2. Sprid information via föreningsmedlemmarna
När informationen är på plats sprider ni denna i de digitala kanaler föreningen använder, Facebook, Instagram, Nyhetsbrev, e-post, mm, med uppmaningen till föreningens medlemmar att sprida informationen vidare i sina bekantskapskretsar. Till detta kan ni med fördel använda ovanstående webbpluggar och infoblad/inbjudan.

3. Spridning i skolan
Eftersom målgruppen vanligtvis är barn- och ungdomar är skolan en utmärkt plats för att sprida information. Sök upp skolkontakter i de skolor ni vill synas och be om att få tillstånd att sätta upp ett par affischer samt dela ut flyers till samtliga elever i målgruppen.
Till detta kan ni med fördel använda ovanstående affisch och flyers.
När det gäller rekrytering genom skolan finns det ytterligare insatser som kan göras för en lyckad rektryteringsinsats. Något av detta presenteras som extra insats längre ner på denna sidan.

4. Spridning i lokalsamhället
När ni ändå har tillgång till affischer är det en enkel insats att sätta upp flera runt om i det lokalsamhälle ni verkar. Ofta finns det offentliga anslagsplatser och vanligen går det bra att få plats på idrottshallar, simhallar, en del gym, större affärer, gallerior och butiker. Har föreningen sponsorer där allmänheten vistas är det också en bra plats att affischera. Till detta kan ni med fördel använda ovanstående affisch.

5. Spridning/annonsering i digitala kanaler
Det första steget för digital spridning är att dela informationen i öppna grupper i sociala medier såsom ex Facebook, och då företrädelsevis i grupper med anknytning till idrott, uteliv, friluftsliv, äventyr och liknande.
Det finns också möjligheter att i exempelvis Facebook och Instagram köpa målgruppsinriktade annonser för en mindre kostnad.
Till detta kan ni med fördel använda ovanstående webbpluggar och länkar till informationen på er förenings hemsida eller liknande.

Radbrytare K-Str-K.pngExtra insatser/ytterligare metoder och möjligheter
I tillägg till ovanstående finns som sagt fler möjliga vägar till ytterligare marknadsföring. För den intresserade finns här beskrivet mer kring annonsering både i tryckt press och digitala kanaler, ytterligare skolinsatser och "gerilla" marknadsföring. Det finns också ett avsnitt för särskilda insatser till nya målgrupper. Läs mer här.

Radbrytare K-Str-K.pngTidsaspekten
När ska man då genomföra sina marknadsföringsinsatser?
Nedan följer en komprimerad tidslinje som i enkelhet beskriver ett tänkbart scenario.

Orienteringskurs_TIDSLINJE_MF.jpg

Radbrytare K-Str-K.pngMer underlag att använda i marknadsföring
På orientering.se finns en sida som heter "Så funkar orientering", som kortfattat beskriver de mest grundläggande delarna inom orientering. Detta är en bra sida att hänvisa till för den som vill veta mer om hur orientering fungerar. Där finns även tre korta introduktionsfilmer anpassade för barn och ungdomar. 

Nedan finner du trailern för de tre filmerna.

Radbrytare K-Str-M.png

Uppdaterad: 26 JAN 2021 15:49 Skribent: Magnus Sundmark
E-post: Adressen Gömd
Till svenskorientering.se
.
World Orienteering Day
.
Partners
Banner_bagheera_22.jpg
 Våra partners
Länkar


Postadress:
Svenska Orienteringsförbundet
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Kontakt:
Tel: 0104765363
E-post: This is a mailto link