In English
Hoppa till sidans innehåll

Utökade insatser


Det här avsnittet beskriver ytterligare marknadsföringsinsatser som kan genomföras för att attrahera deltagare till föreningens orienteringsverksamhet.

Radbrytare ST-Str-K.pngSkolan
I skolan finns ofta möjlighet till större insats. Vanligt är att samverka med skolan och skapa aktiviteter såsom skolorientering, skolgårds-OL, rastaktivitet eller medverka på idrottslektion. De här insatserna, vilket/a man nu väljer att göra, behöver tajmas med starten av era kurser och då förslagsvis läggas 3-4 veckor före start. 
Exempel på uppskattade skolgårdsaktiviteter är Mini-OL, stämpelbana, Stjärn-OL, där de två förstnämnda går utmärkt att genomföra även utan skolgårdskarta.

Radbrytare K-Str-K.pngAnnonsering
Att nyttja regelrätt annonsering i medier är så klart också det en möjlighet. Här behöver man som förening emellertid väga kostnad mot förmodad "träffbild".
Att annonsera i traditionen dagspress/lokalpress är ofta förenat med ett antal tusenlappar medan många av andra marknadsföringsinsatser är betydligt mer kostnadseffektiva även om de kräver tid och insats i stället. Därmed ändå inte sagt att annonsering i dagspress inte skulle ge något. Har ni som förening bra relation och en okej kostnadsbild för annonsering så kan det naturligtvis ge viss effekt.
Annonseri sociala medier ger större möjlighet att förfina målgruppen och är kostnadsmässigt ett mer fördelaktigt alternativ jämfört med tryckt media.

Radbrytare K-Str-K.png"Gerilla"-insats
Det här med "gerilla" är inte så otäckt som det låter utan handlar helt enkelt om att göra en punktinsats till fots genom att, i utvalt område, lägga informationsflyers om/inbjudan till kurs i hushållens brevlådor. Det med fördel utifrån ett offensivt budskap som bottnar i föreningens värderingar eller lockelsen till natur och äventyr.
Den här insatsen kräver avsatt tid men har mycket bra "träffbild" då alla i utvalt område får ta del av inbjudan.

Radbrytare K-Str-K.pngMålgruppsinriktad marknadsföring
Är er förening intresserade av att rikta er orienteringskurs till en särskild målgrupp kan budskapet i marknadsföringen behöva anpassas på ett flertal sätt. Det kan handla om språk, kostnader, transporter, tjejers kontra killars idrottande, hänsyn till religiösa högtider, funktionsvariationer med mera. 
För mer information och stöd kring målgruppsinriktad marknadsföring till särskild målgrupp kontaktas med fördel Svenska Orienteringsförbundets kansli.

Radbrytare K-Str-M.png

Uppdaterad: 19 MAR 2021 09:09 Skribent: Magnus Sundmark
E-post: Adressen Gömd
Till svenskorientering.se
.
World Orienteering Day
.
Partners
Banner_bagheera_22.jpg
 Våra partners
Länkar


Postadress:
Svenska Orienteringsförbundet
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Kontakt:
Tel: 0104765363
E-post: This is a mailto link