Svenska Orienteringsförbundet har tagit fram tre animerade introduktionsfilmer för att underlätta undervisningen i orientering. Här hittar du den andra filmen i serien.
Handledning filmer för lärare
Introduktionsfilmerna kan användas enligt metodiken Flipped Classroom. Det innebär att eleven får i uppgift att titta på en eller flera filmer innan lektionen för att sedan diskutera filmen/filmerna under lektionen. Alternativt kan filmerna både ses och diskuteras under lektionen. Filmerna innehåller en kort introduktion till olika delar i kartförståelse. Detta kan ge ett ännu större utrymme att skapa positiva upplevelser av friluftsliv och möjlighet att väcka intresse för fysisk aktivitet i naturen.
Film 2 – Att orientera – Planera din väg
I film 2 vistas två personer i en park och därifrån bestämmer de sig att ta sig till tivolit. För att kunna bedöma och planera vägen utifrån kartan är det viktigt att veta var man är och vart man ska. Filmer visar olika alternativa vägar som leder fram till målet samt vad man bör ta hänsyn till när man ska välja väg, till exempel vilka ställen som kan vara farliga att passera.
Diskussion film 2:
- Vilka stora tydliga saker är lämpliga att använda för att bestämma sin position i skogsmiljö respektive på fjäll?
- Vilka hjälpmedel kan vara bra att ha i olika miljöer?
Exempel på lektion:
Lärare ger eleverna i uppgift att ringa in x antal platser på en karta som ska besökas under en stadsvandring.
- Vilken väg tar du dig mellan de olika platserna?
Se filmen på engelska
Se filmen på spanska
Orienteering introduction - Trailer
Introducción a la orientación parte dos - Planificación de su ruta